امروز : چهارشنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1446
پیاده تا بهشت
ایلام – ترنم بهاری – پیاده روی اربعین حرکت و اعلام حضور با شکوه، عمیق و پرمعنایی است که حقیقت آن در هیچ منظومه تفکر مادی قابل درک نیست. حجم انبوهی از انسان ها با تنوع جمعیتی و ملیتی و نژادی و حتی مذهبی، هر سال بیشتر از سال قبل، مسیری طولانی را با پای پیاده طی می کنند و گرد هم میآیند تا عرض ارادتی به امام حسین ( ع ) کنند و برگردند.
گروهی از رسانه های انگلیسی زبان جهان در گزارش های خود از پیاده روی اربعین، آن را پویشی جمعی و معنوی خوانده و عنوان پرتكرارِ پیاده روی تا بهشت را برای آن یادآور شده اند.
شور و عظمت مراسم اربعین به اندازه ای بزرگ و چشمگیر است كه رسانه ها قادر به نادیده گرفتن آن نبوده و نیستند. شبكه های خبری و رسانه های منطقه به ویژه در كشورهای شیعه پوشش كاملی از مراسم داشتند.
حركت میلیونی ارادتمندان امام حسین (ع) از چند روز مانده به اربعین تا امروز به اندازه ای عظیم بود كه حتی رسانه های فرامنطقه ای و برخی روزنامه های مطرح غربی نیز گوشه هایی از عظمت آن را بازتاب دادند.
بسیاری از رسانه ها این مراسم بزرگ را فراتر از انجام مناسك مذهبی می دانند و آن را یك گردهمایی عظیم انسانی از سراسر جهان توصیف می كنند.
تارنمای روزنامه پرتیراژ هندی «تایمز آو ایندیا» (TIMES OF INDIA) جنبه اجتماعی این مراسم را برجسته تر از نشانه های دینی آن می داند. این روزنامه هندی حركت پیاده زائران به سمت كربلا را یك جریان پویا خوانده كه به سوی دو حرم مقدس شیعیان در این شهر حركت می كنند.
تارنمای «تی.آر.تی» تركیه در گزارشی با عنوان «مسیری تا كربلا» نوشت میلیون ها شیعه در یكی از مهمترین مراسم مذهبی خود برای حضور در مراسم اربعین به كربلا می روند. به نوشته این رسانه، اربعین فراتر از یك مراسم مذهبی است كه در آن میلیون ها عراقی و شیعیان از خارج این كشور از سراسر جهان، از ایالات متحده تا هندوستان مشاركت دارند.
تارنمای روزنامه «كریستین ساینس مونیتور» در گزارشی حركت آرام و مسالمت آمیز میلیون ها نفر به سمت كربلا را مورد توجه قرار داد و آورد: میلیون ها نفر از سراسر جهان برای حضور در یك مراسم دینی به كربلای عراق می روند. این مراسم دینی از سوی مسافران «پیاده تا بهشت» نامیده می شود. این مراسمی است كه بیشتر از آنكه جنبه مذهبی داشته باشد حركتی اجتماعی تعبیر می شود.
این روزنامه پرتیراژ آمریكایی با اشاره به وجود دو مرقد مقدس شیعیان در شهر كربلا تصریح داشته این مراسم مذهبی كه با نام اربعین شناخته می شود هر ساله میلیون ها مسلمان را كه تعداد آن ها از حجاج هم بیشتر است به سوی این شهر عراق و در مسیری بیش از ۴۵ مایل از نجف تا كربلا روانه می سازد.
در این گزارش با برخی شركت كنندگان در مراسم اربعین نیز گفت وگوهایی انجام شده است. یكی از مسافران با نام «كراد كریم» از بغداد گفته است «پدران و پدربزرگان ما هر ساله تا كربلا پیاده رفته اند. اگر خدا بخواهد فرزندان ما نیز همین راه را ادامه می دهند».
روزنامه آمریكایی «واشنگتن پست» نیز گزارشی را با عنوان «پیاده تا بهشت؛ مراسم پیاده روی مذهبی شیعیان به كربلای عراق» منتشر كرده و نوشته است: در مسیر این جاده طولانی، مساجد، حسینیه ها و مكان های دینی گوناگون كمك های خیریه ای (نذورات) را به مسافران عرضه می كنند و هیچ یك از مسافران پیاده، گرسنه نمی ماند. نان تازه، ماهی كباب شده، برنج و انواع خوراك و نوشیدنی های شیرین به مسافران عرضه می شود و در قبال آن هیچ پولی از زائران دریافت نمی شود.
این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از مقام های عراقی عنوان داشت تا سال قبل بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون نفر در مراسم زیارت اربعین در كربلا (پیاده تا بهشت) شركت داشتند اما هنوز برای سال جاری آماری اعلام نشده است.
به نوشته این روزنامه آمریكایی از ایران نیز حدود ۲ میلیون نفر در این مراسم شركت دارند كه بیش از ۵۰ هزار تبعه افغانستانی ساكن در ایران هم جزو آن ها هستند. زائران ایرانی میزبانی عراقی ها را خوب و گرم ارزیابی می كنند. شهروندان عراقی هم ایرانیان را دوست خود و میهمان امام حسین (ع) می دانند.
واشنگتن پست همچنین با زائرانی از عربستان سعودی، بریتانیا و دیگر كشورها مصاحبه هایی انجام داد و با ذكر این نكته گزارش خود را به پایان رساند كه یكی از زائران می گوید حضور در این مراسم دینی و پیاده روی انتخابی است كه راهیان آن را با عشق به انجام می رسانند.
با این حال، همزمان با برگزاری پیادهروی بزرگ اربعین، بسیاری از رسانههای غربی فارسی زبان، از بازتاب و پوشش دادن این رویداد بزرگ سر باز زدند و با مشغول کردن خود به مسائل حاشیهای در منطقه، سعی در بیاهمیت جلوه دادن این مراسم داشتند. این رسانهها به رغم ادعای بی طرفی در مورد موضوعات مختلف، تلاش کردند تا هر چه میتوانند به مسائل حاشیهای و انتقادی بپردا به عنوان نکته پایانی باید اضافه کنیم که علی رغم تمام تلاش رسانه های غربی، موضوع اربعین در شبکه های اجتماعی که رسانه های پرقدرت جهان کنونی هستند این روزها بسیار پرطرفدار بوده و توئیتر، اینستاگرام و تلگرام محل خبررسانی و به اشتراک گذاشتن حال و هوای خوب راهپیمایی و زیارت اربعین بوده است.
برخی از تحلیل ها و بررسی ها نشان می دهد که از ابتدای راهپیمایی زائران ایرانی به سمت کربلا تاکنون کاربران فضای مجازی در شبکه های اجتماعی مختلف با انتشار کلیدواژه هایی چون اربعین، پیاده روی، موکب و عمود اربعین، محتوای قابل توجهی را درباره این واقعه دینی به اشتراک گذاشتند و هر یک به رسانه ای تبدیل شدند . زند و رویداد با عظمت راهپیمایی اربعین را پوشش خبری ندهند.
ایلام - مقاله - اربعین - رسانه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.